Maailman ensimmäiset ilmastomentorit innostavat Lahden lukiolaisia vaikuttamaan - Lahti

Maailman ensimmäiset ilmastomentorit innostavat Lahden lukiolaisia vaikuttamaan

Ilmastonmuutos herättää nuorissa monia tunteita, myös epävarmuutta tulevaisuudesta. Lahden kaupunki järjesti lukiolaisille Ilmastomentori-kurssin vahvistamaan nuorten toimijuutta ja tulevaisuudenuskoa.

Kuvaaja: Juha-Pekka Huotari / Lahden kaupunki

Lahden lukio Gaudiassa alkaa aamun ensimmäinen oppitunti. Opiskelijat istahtavat paikoilleen, ja on heti selvää, ettei tunti ole aivan tavallinen. Taululla lukee: Näin rakennat uran historian tärkeimmässä työssä ja alat muuttaa maailmaa. Päivän tehtävä on pohtia, miten omilla teoilla voi vaikuttaa ilmastokriisiin.

– En ole täällä opettamassa, että teidän pitää ruveta vegaaneiksi tai lopettaa lentäminen. Olen täällä kertomassa, miten te voitte valjastaa omat taitonne ja kunnianhimonne maailman tärkeimpään työhön eli ilmastotyöhön, aloittaa tunnin vetäjä ja kurssin ilmastomentorina toimiva Anni Pokela.

Käynnissä on maailman ensimmäinen Ilmastomentori-kurssi, joka järjestetään Lahden lukio Gaudiassa ja Lahden lyseossa. Kurssi yhdistää nuorten yhteiskunnallisen vaikuttamisen lukioiden ilmasto-opetukseen. Kurssi toteutetaan opettajien ja ilmastomentoreiden yhteistyönä: opettajat vastaavat opetussisällöstä, ja mentorit keskustelevat ilmastonmuutoksen vaikutuksista nuorten elämään sekä siitä, miten nuoret voivat nyt ja tulevaisuudessa osallistua ilmastotyöhön.

Ilmastomentorit Anni Pokela ja Sara Yrjönmäki ovat nuoria ilmasto- ja ympäristötyön asiantuntijoita. Anni Pokela, 24, on Operaatio Arktiksen perustajajäsen ja strategi. Operaatio Arktis on valtionpalkittu ilmastostrategiahanke ja Pokela kokenut puhuja kansainvälisissä huippukokouksissa.

Sara Yrjönmäki, 28, työskentelee ekologiseen kestävyyteen erikoistuneessa konsulttiyritys One Planetissa. Hän on toiminut myös nuorten luontodelegaattina vuosina 2024–2025 edustaen Suomen nuoria sekä kansallisissa luontoon liittyvissä työryhmissä että kansainvälisissä luontokokouksissa.

Kurssi painottaa vaikuttamisen näkökulmaa

Keskustelu pulppuaa luokassa, kun oppilaat jakavat ideoitaan ja kysymyksiään. Yksi toivoo lisää tietoa vaikuttamisen kanavista, toinen perää mahdollisuutta keskusteluun päättäjien kanssa.

Ilmastomentori-kurssi poikkeaa koulujen perinteisestä tavasta lähestyä ympäristökysymystä. Kurssin pohjana on lukion opetussuunnitelman mukainen Maantiede 1 -kurssi, jossa käydään läpi ilmastonmuutosta ja sen torjuntaa. Mentorit rikastavat kurssin sisältöä omilla luennoillaan, keskusteluilla ja kunkin opiskelijan henkilökohtaisella mentoroinnilla. He kannustavat opiskelijoita oivaltamaan, miten monia reittejä pitkin voi olla aktiivinen ilmastoasioissa.

Kuvaaja: Juha-Pekka Huotari / Lahden kaupunki

Kurssi painottaa yhteiskunnallisen keskustelun ulottuvuutta ja nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksia. Kaikista ei tarvitse tulla biologeja, eikä kaikkia kiinnosta luonto tai ympäristö perinteisessä mielessä. Kestävän tulevaisuuden rakentamiseen tarvitaan monialaista osaamista: ympäristöasioissa voi vaikuttaa monella eri sektorilla aina liiketoiminnasta taiteeseen ja teknologiasta päätöksentekoon.

Tavoitteena vahvistaa nuorten tulevaisuudenuskoa

Nuorten suhtautuminen ilmastonmuutokseen vaihtelee: osa kokee ahdistusta ja haluaa vaikuttaa aktiivisesti, kun taas toiset suhtautuvat epäilevästi tai välttelevät aihetta. [Katso: Pitkittäistutkimus tunnisti neljä erilaista nuorten ilmastoahdistusryhmää | Helsingin yliopisto]

– Olemme huolissamme nuorten hyvinvoinnista ja tulevaisuudenuskosta. Ilmastonmuutos herättää monenlaisia tunteita ja kysymyksiä, ja siksi siitä ja vaikuttamisen keinoista on tärkeää puhua, erityisesti nuorten kanssa, sanoo Lahden kaupungin ympäristöjohtaja Johanna Särkijärvi.

– Toivo on vain tunne, mutta toimintakyky on lihas, jota voi treenata. Toivo luo yleensä lisää odottelua, kun taas toiminta luo toimintaa. Siksi haluan, että nuoret lähtevät tältä kurssilta paitsi toiveikkaina mutta myös valmiina toimimaan, Pokela sanoo.

Kuvaaja: Juha-Pekka Huotari / Lahden kaupunki

– Meillä kaikilla on oma roolimme. Jokaisen ei tarvitse olla asiantuntija, poliitikko tai aktivisti. Riittää, että pysähtyy miettimään, miten oma arki, työ ja päätökset liittyvät luontoon ja ilmastoon, muistuttaa Yrjönmäki.

Nuorten ajatukset ja kokemukset osaksi ilmastokeskustelua

Kurssin taustalla on halu kuulla nuoria ja lisätä heidän osallistumistaan ilmastoasioista käytävään keskusteluun.

– Suurin huolenaiheeni on biodiversiteetin vahingoittuminen ja inhimillinen kärsimys. Mielessä herää useita kysymyksiä, kuten ”onko meillä enää aikaa vaikuttaa?” ja ”välittääkö kukaan oikeasti?”. Toisaalta minua innostaa ilmastonmuutoksen kautta luodut uudet innovaatiot, kuten keinoliha ja muut vaihtoehtoiset ruokavaihtoehdot. Olisi mielenkiintoista olla osana jotain samankaltaista tutkimus- ja kehitystyötä, eräs opiskelija kommentoi.

– Ilmastonmuutoksesta tulee mieleen ilmastoahdistus, mutta vähitellen osaan liittää aiheeseen myös muita asioita kuten miten voin itse vaikuttaa, kommentoi toinen.

Ilmastomentori-kurssille osallistuneiden opiskelijoiden mielestä koulussa olisi hyvä opettaa enemmän ilmastovaikuttamista.

– Sain kurssilta uusia näkökulmia ilmastonmuutokseen liittyen kuten sen vahvan yhteyden työelämään ammatista riippumatta, eräässä palautteessa todettiin.

Lahti on Suomen johtava ympäristökaupunki, Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 ja​ yksi kestävän kehityksen edelläkävijöistä Euroopassa. Ilmastomentori on osa Lahden pitkäjänteistä ja kunnianhimoista ympäristötyötä.

Lue lisää: Ilmastomentori