Lahden Pelicans on maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue
Pelicans on saavuttanut hiilineutraaliustavoitteensa. Päästöistä onnistuttiin projektin aikana nipistämään pois yli 70 prosenttia. Loput päästöt on kompensoitu.
Lahden Pelicansin 2017–2018 alkanut projekti kohti hiilineutraaliutta on saavuttanut tärkeän etapin ja Pelicansin liigajoukkue on nyt virallisesti maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue. Pelicansin hiilijalanjälki on pienentynyt yli 70 prosenttia ja jäljelle jääneet päästöt on kompensoitu kansainvälisesti tunnustetun Gold Standardin sertifioimien projektien kautta. Ensimmäinen laskenta tehtiin kaudelta 2017–2018 ja tuorein kaudelta 2020–2021.
– Olemme erittäin ylpeitä tästä virstanpylväästä ja toivomme, että esimerkkimme innostaa myös muita urheilutoimijoita työskentelemään tärkeän asian puolesta. Maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue on meille välietappi ja ilmastotyömme tulee jatkumaan myös tästä eteenpäin, Pelicansin toimitusjohtaja Lauri Pöyhönen sanoo tiedotteessa.
Hiilijalanjäljen laskennan on tehnyt LUT-yliopiston apulaisprofessori Ville Uusitalo. Raportti liigajoukkueen hiilijalanjäljen laskennasta ja ilmastotoimista julkaistiin Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden huipennuksen yhteydessä 4. joulukuuta.
Laskennassa on otettu huomioon joukkueen liikkuminen pelimatkoilla, pelaajien ja toimihenkilöiden työmatkaliikkuminen sekä yleisön liikkuminen kotiotteluihin. Tämän lisäksi tarkastelu sisältää liigajoukkueelle kohdistetun osuuden Isku Areenan sähkön, lämmön ja jääkoneen käytöstä sekä jätehuollosta.
Pelikaanit luopuivat lentämisestä
Pelicansin liigajoukkue on luopunut lentämisestä ja kulkee kaikki pelimatkansa bussilla. Joukkueen kuljetuksista vastaava ja pääyhteistyökumppaneihin lukeutuva Reissu Ruoti käyttää Pelicansin vieraspelimatkoihin ainoastaan parhaan päästöluokituksen saaneita autoja ja uusiutuvia polttoaineita.
Joukkueen autojen tuottama hiilijalanjälki on pienentynyt viime kaudesta 33 prosenttia ja jatkaa suunnitelman mukaisesti laskuaan myös tulevaisuudessa seuran autokannan päivittyessä. Tällä hetkellä autokanta on sekoitus bensiinimoottori-, hybridi- sekä sähköautoja. Yksityisautojen lisäksi Pelicans-pelaajilla ja muulla henkilökunnalla on ollut käytössään viime vuodesta asti sähköinen yhteiskäyttöauto. Pelicansin pelaajilla on joka vuosi keväästä syksyyn mahdollisuus käyttää seuran polkupyöriä, joita varsinkin nuoremmat pelaajat myös aktiivisesti hyödyntävät.
Isku Areenan lämmityksessä on koettu suuri muutos parempaan, kun Pelicansin pääyhteistyökumppaneihin kuuluva Lahti Energia luopui kaukolämmön tuotannossa kivihiilen käytöstä vuonna 2019. Seuraava askel koetaan ensi tammikuussa, kun halliyhtiö Spatiumin ansiosta Isku Areena siirtyy uusiutuvan kaukolämmön käyttöön. Areenalla on panostettu myös esimerkiksi jätteiden lajitteluun ja uudet matot ovat muovipulloista valmistetusta kierrätysmateriaalista tehtyjä.
Yleisön liikkumisesta aiheutuneet päästöt putosivat radikaalisti viime kaudella koronapandemiasta ja sen aiheuttamista yleisörajoituksista johtuen. Pelicans on kannustanut yleisöään saapumaan ottelutapahtumiin kestävillä kulkutavoilla ja tehnyt erilaisia kampanjoita muun muassa Lahden seudun liikenteen kanssa.
Ilmastotyö kiekkokaukalossa jatkuu
Lahden Pelicans on sopinut LUT-yliopiston kanssa keväällä 2022 toteutettavasta hiilijalanjäljen laskennasta, jossa huomioidaan nyt rajauksen ulkopuolelle jätettyjä kokonaisuuksia, kuten ravintolatoiminnan hiilijalanjälki.
Isku Areenan edustalle on tulossa 12 sähköautojen latauspistettä, joiden myötä myös sähköautokapasiteettia on helpompi kasvattaa. Ottelutapahtumissa latauspisteet ovat myös katsojien käytössä.
Lue lisää ilmastotyöstä ja hiilijalanjäljen laskennasta Pelicansin nettisivuilta.