Lahti on hiilineutraali lähivuosina - Lahti

Lahti on hiilineutraali lähivuosina

Lahdella on pitkään ollut yksi kunnianhimoisimmista kaupunkien asettamista ilmastotavoitteista: Hiilineutraali Lahti 2025. Tavoitteena on vähentää päästöjä 80 prosenttia vuoden 1990 tasosta. Vaikka kaupunki on ottanut merkittäviä edistysaskeleita oikeaan suuntaan, on käynyt ilmi, ettei tavoitevuosi 2025 ole saavutettavissa.

Tavoitetta kiristettiin vuonna 2019, jolloin näytti, että siihen voidaan päästä työllä ja tuurilla. Hiilineutraalius ei tule annettuna, vaan tavoitteen saavuttaminen ennen muita kaupunkeja vaatii, että ilmastotyötä tehdään enemmän ja aiemmin kuin muualla. Hieman hyvää tuuriakin olisi tarvittu, esimerkiksi poikkeuksellisen lämmin talvi olisi voinut olla se tarvittava viimeinen silaus.

Vuosien varrella päästöjen laskentatavat ovat tarkentuneet ja hiilineutraaliuden määritelmä tiukentunut. Tarkistetut laskelmat osoittavat, että Lahden päästöt vuonna 1990 – vertailuvuosi, johon hiilineutraaliustavoitteet perustuvat – olivat matalammat kuin aiemmin arvioitiin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tavoitetta kohti on vielä pidempi matka kuin alkuperäiset arviot antoivat ymmärtää. Laskentatavasta riippuen päästöt ovat nyt vähentyneet 60–70 prosenttia.

Tieliikenteen päästöt suurin ongelma

Suurin ongelma ei kuitenkaan ole laskentatapojen muutos vaan tieliikenteen päästöt. Edelläkävijän on tehtävä enemmän kuin muiden, ja tieliikenteen kohdalla siinä ei ole Lahdessa onnistuttu. Tieliikenteen päästöjen vähentäminen vaatii autoilun vähenemistä. Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuuksissa Lahti on pahasti jäljessä muista suurista kaupungeista. Liikenteen sähköistymisellä on myös merkittävä vaikutus, mutta kehitys on Lahden näkökulmasta liian hidasta.

Energiasektori on ollut keskeinen tekijä Lahden päästövähennyksissä, ja sen odotetaan edelleen vähentävän päästöjä tulevina vuosina. Se ei kuitenkaan yksinään riitä kattamaan kaikkia tarvittavia päästövähennyksiä.

Hiilineutraaliuden saavuttaminen on kiinni myös laajemmista kansallisista toimista. Yksinään Lahden kaupungin toimet eivät riitä, vaan tarvitaan tukitoimia esimerkiksi valtiolliselta tasolta, jotta liikenteen ja energiasektorin päästövähennykset voivat toteutua tehokkaasti. Lisäksi laaja yhteistyö kaupungin, yritysten ja asukkaiden kesken on välttämätöntä.

Lahti jatkaa työtään kohti hiilineutraalia tulevaisuutta

Kaupunginvaltuusto käsittelee tavoitetta talousarvion 2025 yhteydessä, mutta yksi asia on varma: Lahti jatkaa työtään kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Tuoreimman päästöennusteen valossa tavoite voitaisiin saavuttaa vuonna 2028, mikäli Ren-Gasin vetytalouskeskus toteutuu suunnitellussa aikataulussa. Joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn jatkuva kehittäminen on myös välttämätöntä ja niiden resursseista leikkaaminen vaarantaa tavoitteen toteutumisen.

Edelläkävijyyttä on asettaa kunnianhimoinen tavoite ja tehdä kaikki mahdollinen siihen pääsemiseksi. Aina ei askellus tavoitteeseen ole tarkkaan selvillä vielä tavoitetta asettaessa. Matkan varrella kurssia korjataan. Lykkääntyminen ei ole epäonnistuminen, vaan osoitus kaupungin rohkeudesta ja halusta sitoutua kunnianhimoiseen ympäristötyöhön, joka vie kohti kestävämpää kaupunkia.

Lahden ennakkoluuloton ja kunnianhimoinen tavoite on vienyt viestiä siitä, miten paljon enemmän ilmastotoimia kaupungit voisivat tehdä. Monet kaupungit ovat esimerkin innoittamana kiristäneet omia ilmastotavoitteitaan niin Suomessa kuin Euroopassakin.

Aino Kulonen
Kirjoittaja työskentelee Lahden kaupungilla ympäristökoordinaattorina ilmastotyön ja päästölaskennan parissa.