Kohti kestävää kuluttamista
Osuuskauppa Hämeenmaa kannustaa asiakkaitaan tekemään terveellisiä ja vastuullisia valintoja.
Ilmastoystävällisen ruokavalion edistäminen
Ruoalla on keskeinen merkitys ihmisten ja ympäristön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Tähtäämme Hämeenmaalla siihen, että vuoteen 2030 loppuun mennessä 65 % myymästämme ruoasta on kasvipohjaista. Kannustamme asiakkaitamme syömään yhä terveellisemmin ja ilmastoystävällisemmin esimerkiksi nostamalla esiin satokauden parhaita kasviksia, hedelmiä ja marjoja marketeissamme. Satokausituotteita kannattaa suosia, sillä ne ovat sekä parhaimmillaan että edullisimmillaan. Sesongin tuotteiden valitseminen ostoskoriin on myös ekologista, sillä niiden viljelyyn ei tarvita yhtä paljon ulkopuolista energiaa kuin sesongin ulkopuolella.
Kotimaisuus
S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 lopussa 80 % myytävästä ruoasta on kotimaista. Vuonna 2021 noin 78 % myymistämme elintarvikkeista oli valmistettu Suomessa. S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja sisältää lähes 450 tuotetta, jotka täyttävät Hyvää Suomesta-merkin tai sirkkalehtimerkin kotimaisuusvaatimukset.
S-mobiili tarjoaa asiakkaillemme erilaisia laskureita, joiden avulla voi seurata omaa ostokäyttäytymistä. Omien ostosten ilmastovaikutuksista ja terveellisyydestä tarjoaa tietoa hiilijalanjälki- sekä ravintolaskuri. Hiilijalanjälkilaskuri kertoo omiin ostoksiin perustuvan hiilijalanjäljen. Ravintolaskuri taas auttaa seuraamaan ostoksien terveellisyyttä ja vertailee niiden ravintosisältöä virallisiin suosituksiin. Lisäksi S-mobiilista löytyy kotimaisuuslaskuri, joka kertoo ruokaostosten raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuuden.
Kestävän kuluttamisen palvelut
Hämeenmaa ja S-ryhmä tarjoavat asiakkailleen erilaisia kestävän kuluttamisen palveluita. Kuuntelemme asiakkaidemme toiveita ja etsimme ja kehitämme jatkuvasti uusia keinoja niiden huomioimiseksi.
Kaikissa S-ryhmän hotelleissa on mahdollisuus hyvittää hotelliyöpymisen ja aamupalan hiilijalanjälki lisäämällä varauksen loppusummaan pieni rahasumma. Kerätyillä rahoilla rahoitetaan erilaisia ilmastohankkeita. Hämeenmaalla on kaksi hotellia, Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone ja Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna. Molemmilla hotelleilla on Green Key-merkki, joka edistää kestävää matkailua kansainvälisesti. Lisäksi Visit Finland on myöntänyt Seurahuoneelle Sustainable Travel Finland –tunnuksen. Tunnustuksen saaneet yritykset huomioivat kriteeristön mukaisesti taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen sekä kulttuurisen kestävyyden. Seurahuone on ensimmäinen Lahden seudulla tämän hienon tunnustuksen saanut toimija.
Me kannustamme kestävään kuluttamiseen ja tarjoamme esimerkiksi Prisma Launeen uudella huoltopisteellä muun muassa polkupyörien sekä urheiluvälineiden huoltoa. Huollon ansiosta välineiden käyttöikä pitenee.
Lähiruokaa Hämeestä
Teemme paljon yhteistyötä alueemme lähituottajien kanssa. Myymälöissämme on noin 3000 lähiruokatuotetta noin 300: lta alueelliselta yhteistyökumppanilta. Lähiruokaa on tarjolla eniten tuoretuotteissa, kuten liha, kala, vihannekset ja leipomotuotteet. Valikoimissa on myös muun muassa jauhoja, panimojuomia, hunajaa ja säilykkeitä. Lisäksi Prisma Launeelta saa esimerkiksi paikan päällä kasvatettuja Yrttikasvattamon tuotteita, todellista lähiruokaa siis.
Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen ruokatarjonta on runsasta ja monipuolista ja paikalliset tuottajat ovat hyviä ja osaavia kumppaneitamme. Ruokakauppojen lisäksi hotelliemme aamupalalla suositaan mahdollisimman paljon lähellä tuotettua ruokaa. Olemme aina kiinnostuneita alueella olevasta tarjonnasta ja meihin kannattaa olla yhteydessä, mikäli haluaa keskustella mahdollisuuksista saada tuotteitaan myyntiin.