Arjen liikkumisvalinnat – iloa ja terveyttä joka askeleella - Lahti

Arjen liikkumisvalinnat – iloa ja terveyttä joka askeleella

Vuosi 2025 on kestävän liikkumisen teemavuosi Lahdessa ja koko Päijät-Hämeessä. Vuoden tarkoituksena on herätellä miettimään omia kulkutapavalintoja. Miksi valitsemme jonkin tavan ja hyljeksimme toista? Teemavuosi antaa vinkkejä kulkutottumusten pieniin muutoksiin. Viesti on, että voimme kaikki muuttaa liikkumistamme asuinpaikastamme, varallisuudestamme tai aiemmista tottumuksista riippumatta piirun verran kestävämmäksi.

 

Tieliikenne tuottaa yli 40 prosenttia Lahden hiilidioksidipäästöistä. Vaikka autojen sähköistyminen on käynnissä, kehitys on päästöjen vähentämisen kannalta liian hidasta. Vain joka kymmenes ajoneuvo on tällä hetkellä täyssähköinen tai ladattava. Liikenteen kestävyysmuutos vaatii sähköistymisen lisäksi muitakin toimia.

Arjen pienet valinnat

Autoilu on monelle auton omistajalle automaattinen valinta – kuin oletusasetuksena arjessa. Pihalla nököttävään kulkupeliin on helppo hypätä, vaikka matka ei veisikään lähikauppaa kauemmas. Kuitenkin osa matkoista voisi sujua mukavammin, terveellisemmin tai edullisemmin ilman autoa.

Kaikkia automatkoja ei tarvitse korvata pyöräilyllä tai kävelyllä kestävyyden nimissä – eikä se usein ole mahdollistakaan. Esimerkiksi monet työmatkapyöräilijät pyöräilevät osan viikkoa, mikä jo sekin vähentää autoilua ja päästöjä. Kulkutavan voi valita esimerkiksi säätilan mukaan: kaunis päivä voi innostaa kävelemään tai pyöräilemään töihin ja samalla annos aurinkoa voi vaikuttaa positiivisesti mieleen ja jaksamiseen.

Hyödyt terveydelle ja kukkarolle

Ainoastaan puolet työikäisistä saa riittävästi kestävyysliikuntaa ja vain noin 10 prosenttia harjoittaa lihaskuntoaan suositusten mukaisesti. Aikuisten tulisi liikkua reippaasti ja sykettä kohottavasti vähintään 2,5 tuntia viikossa. Tämä määrä kertyy helposti aktiivisilla arkimatkoilla töihin, harrastuksiin ja asioille. Jos käytät joukkoliikennettä, riittävä liikuntamäärä voi kertyä jo kävelymatkoista kotoa pysäkille ja pysäkiltä kohteeseen.

Auto on sijoituksena surkea

Kestävän liikkumisen teemavuosi kannustaa laskemaan liikkumisen todelliset kustannukset ja vertailemaan vaihtoehtoja.

Autoilun keskimääräinen hinta kuukaudessa on noin 500 euroa. Tutkimusten mukaan ihmisillä on taipumus arvioida kulut selvästi pienemmiksi.

Sijoituksena auto on surkea. Mistä muusta olisimme valmiita maksamaan tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja, jättämään sen käyttämättä suuren osan päivää, ja hyväksymään tyynesti, että sijoituksemme arvo tippuu vuosittain keskimäärin seitsemän prosenttia?

Viihtyisämmät ympäristöt kaikille

Autoliikenteen väheneminen tekee kaupungista viihtyisämmän ja turvallisemman. Tilastojen mukaan jokseenkin kaikissa vakavammissa onnettomuuksissa on vähintäänkin toisena osapuolena autoilija. Esimerkiksi koulujen ympäristöissä liikenne ja sen määrä vaikuttavat siihen, miten lapset uskaltavat kulkea kouluun, tai miten vanhemmat uskaltavat antaa lastensa kulkea kouluun. Viihtyisä ja äänimaisemaltaan rauhallinen ympäristö lisää tutkitusti kävelemistä ja käveltyjen matkojen pituutta.

Tottumukset ja kulttuurin voima

Keskiverto suomalainen pyöräilee noin 250 kilometriä vuodessa, mutta esimerkiksi oululaiset pyöräilevät tuplasti enemmän. Työsuhdepyöräetua hyödyntävät pyöräilevät keskimäärin jopa yli 1 200 km vuodessa. Osittain erot selittyvät erilaisilla olosuhteilla ja infrastruktuurilla, mutta myös tottumukset ja paikallinen kulttuuri vaikuttavat.

Miten sinun naapurustossasi liikutaan? Millaisia valintoja naapurustossasi arvostetaan? Mitä pidetään normaalina, mitä katsotaan oudoksuen? Mikä on sinun oletusasetuksesi viiden kilometrin matkalle?

Juuso Vähä-Piikkiö
Kirjoittaja toimii Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä -hankkeen projektipäällikkönä ja Kestävän liikkumisen vuosi 2025 koordinaattorina Lahden kaupungilla.